TIEDOTE 17.9.2016

SIIANPOIKASET ISTUTETTU - POHJASIIKAA PIENI ERÄ

Syksyn kalanistutukset käynnistyivät Lehtiniemen kalastuskunnan vesillä loppuviikosta siianpoikasilla. Pitkästä aikaa nyt saatiin myös pohjasiikaa.

Kalankasvattajan altailla Sallassa oli kuitenkin sattunut vahinko ja määrä jäi odotettua pienemmäksi. Pohjasiikaa istutettiin nyt 11 640 kappaletta Kuivassalmeen. Pohjasiikojen keskimitta oli 10,4 senttiä ja paino 7,3 grammaa.

Pohjasiika kuuluu ns harvahampaisten siikojen ryhmään. Sillä on 17-22 siivilähammasta kun planktonsiialla niitä on yli 40. Pohjasiika siirtyy poikasiän jälkeen syömään kalanpoikasia ja pohjaeläimiä eikä kilpaile enää samasta eläinplanktonravinnosta muikkujen ja planktonsiian kanssa.

Planktonsiikaa istutetiin Särkisaarentien varresta Autioselkään 13 000 kappaletta, Kuukkelilahteen 13 000 ja Kierikkolahdesta Liittoselän suuntaan samoin 13 000 kappaletta. Loput 6000 pudotettiin Kuivassalmeen.

Kaikkiaan siianpoikasia istutettiin siis 56 650 kappaletta, joka on ollut vakiintunut istutusmäärä viime vuosina. Vuoden 2017 alussa alkavalla velvoiteistutuskaudella tilanne muuttuu monella tavalla.

Kalastuskunta on ehdottanut siikavelvoitteen puolittamista ja että osa velvoitteesta muutettaisiin kirjolohelle. Asia ratkaistaan syksyn aikana kun koko Suolijärven alueen velvoitesuunnitelma valmistuu, tulee lausunnolle ja hyväksytään lopullisesti Lapin ely-keskuksessa.

Voimalohi Oy maksaa kalankasvatuksen vuokrana velvoiteistutusten lisäksi 2000 siianpoikasta. Tänä syksynä nämä ns vuokrapoikaset istutettiin seuraavasti: Särkilampeen 600 kappaletta, Papinlampeen 500, Riajärveen 500 ja Kiekkilampeen 400 kappaletta. Voimalohi kasvattaa tällä hetkellä harjusta Lehtiniemen kalastuskunnalle kuuluvissa Pitkälammessa ja Päiväsessä.

Syksyn istutukset jatkuvat lokakuussa taimenilla. Kun järvitaimenet saapuvat, astuvat myös kalastusrajoitukset voimaan.

Kuvateksti: Kalatalousasiantuntija Kare Koivisto (keskellä) Lapin ely-keskuksesta tarkasti istutuspöytäkirjoja. Tuotantojohtaja Mika Pylväs (oik.) Voimalohesta koordinoi istutuksia. Kuvaaja: Markku Hyypiö.

20160916_151019.jpg