TIEDOTE 11.6.2018

KIRJOLOHIKAUSI ALKAA 30. KESÄKUUTA – LUPAMYYNTI KÄYNNISSÄ

Lehtiniemen kalastuskunta kokeilee kirjolohen istutusta Yli-Suolijärvellä. Kokeilu perustuu Lapin ELY-keskuksen maaliskuussa 2018 hyväksymään Suolijärvien kalatalousvelvoitteeseen vuosille 2017-2021. Kirjolohi-istutuksilla korvataan puolet entisestä siikavelvoitteesta. Istutus ajoitetaan vilkkaimman lomakauden alkuun.

- Kirjolohien kalastus alkaa lauantaina 30. kesäkuuta. Tavoitteena on kasvattaa kalastuskunnan lupatuloja, lisätä kalastusharrastusta ja tarjota kokemus lohikalasaaliista ilman alamittaongelmia, kertoo esimies Keimo Lehtiniemi.

Kirjolohi-istukkaat tulevat Kemijoelta Napapiirin Kala Oy:n Vanttauskosken kalanviljelylaitokselta. Istutettava määrä on vajaa 650 kiloa.

- Kirjolohen koko on kilon luokkaa, kertoo PVO Vesivoiman velvoiteistutuksista vastaava Voimalohi Oy:n tuotantojohtaja Mika Pylväs.

Kalastuskunnan vuosikokous päätti, että ensimmäisenä kesänä istutusten yhteydessä ei ole varsinaista rauhoitusaikaa eikä myöskään saaliskiintiötä. Vapaaehtoista saalisraportointia toivotaan kuitenkin esimiehelle tai johtokunnan jäsenille.

- Kerätään kokemuksia ja päätetään tarkennuksista tarpeen mukaan. Toivomme tietenkin rehtiä kalamieskulttuuria, jossa kirjolohia kalastetaan viehevälineillä.

Kalastuskunta päätti istuttaa kirjolohet Kylmäniemeen (Kenttä- ja Kuukkeliselän suunta), Kuivassalmeen (Ruta-,Ahma- ja Koivuselän suunta), Kierikkolahteen (Liittoselän suunta) sekä Lammaskannan laavun rantaan (Autioselän suunta).

Pyyntiin tarvitaan valtion kalastonhoitomaksun suorittaminen ja osakaskunnan viehelupa, jos kalastaa useammalla kuin yhdellä vavalla. Kalastuksenvalvontaa suoritetaan Lehtiniemen vesillä säännöllisesti.

- Lehtiniemen kalastuskunnan vieheluvan voi ostaa suoraan nettisivuilta tai lupamyyjiltä. Lupia myyvät Väinö Laine Lehtiniemessä ja SEO-asema Posion keskustassa Aholassa. Yhteystiedot löytyvät nettisivulta.

Kalastajilla on nyt merkittävä vastuu erottaa eri kalalajit.

- Kirjolohella ei ole alamittaa, mutta taimenella on. Kalastuskunta muistuttaa, että eväleikatun taimenen alamitta on 50 senttiä ja evällisen 60 senttiä. Evällinen taimen voi olla joko ennen vuotta 2017 tuotu istukas tai vanhaa luonnonkantaa.

Lisätietoja tunnistusta varten esimerkiksi linkistä: