TIEDOTE 29.4.2019

Kirjolohi-istutuksista hyvää palautetta – nuorille kalakisa

Kirjolohi-istutukset jatkuvat Ylä-Suolijärvellä Lehtiniemen kalastuskunnan vesialueella. Viime kesänä alkaneista istutuksista on saatu hyvää palautetta ja kalastuskunta päätti vuosikokouksessaan istutusten jatkamisesta.

- Viime kesänä Suolijärven alhainen vedenpinta vähensi selvästi lupien myyntiä. Moni uistelija jätti vene- ja moottoririkkojen pelossa tulematta, kun vettä oli järvessä niin vähän syksyyn saakka. Oli myös aktiivikalastajia, jotka eivät laskeneet veneitään vesille kertaakaan, huomauttaa kalastuskunnan esimies Keimo Lehtiniemi.

Lehtiniemen kalastuskunnan vesiin istutetaan kesäkuussa yli 600 kiloa kirjolohta ja arviolta yli 4000 kappaletta 2-vuotiaita järvitaimenia. Lisäksi syksyllä istutetaan yli 28 000 kappaletta 1-vuotiaita pohjasiikoja. Kaikki istutukset toteuttaa Voimalohi Oy säännöstelyhaittoja korvaavina velvoiteistutuksina.

Kalakisat 20.7. Särkisaaressa

Toimintasuunnitelmaan kirjattiin nuorten kalastustapahtuman järjestäminen vilkkaimpaan loma-aikaan heinäkuun puolivälissä. Tapahtuman sisältö tarkentuu alkukesän aikana. Kalastuskunnan lisäksi järjestelyihin osallistuu metsästysseura Louepojat.

Paikkana on kalastuskunnan laavu Särkisaaressa ja ajankohta lauantaina 20.7. Luvassa on ainakin onkikilpailu ja tietoiskuja kalastuksesta.

- Nuorten ja lasten saaminen kalastusharrastuksen pariin on elintärkeää kalastuskunnalle. Järjestämme koko perheen tapahtuman, jossa nuorimmat pääsevät samalla kisaamaan.

Osakkaita kehotettiin vuosikokouksessa aktiiviseen hoitokalastukseen esimerkiksi katiskoilla.

- Lehtiniemen vesialueilla katiskapyynti on vapautettu pyydysyksiköistä. Se on siis vapaata ja katiska onkin tehokas väline vähempiarvoisen kalan pyynnissä. Saalis on käytettävä hyödyksi tai haudattava kuten muutkin perkuujätteet.

Kalastuskunta päätti jatkaa uistelussa haukien pyydystä ja päästä – kalastuksen kieltoa lokkilapamadon leviämisen estämiseksi. Lisäksi styroxin käyttö avantojen suojana on kielletty.

Kalastuskunnan vuosikokouksessa esiteltiin kuntalaisaloitetta Suolijärvien säännöstelyhaittojen vähentämiseksi. Asiaa koskevan selvityksen valmistelu on käynnistymässä Lapin ELY-keskuksessa. Kalastuskunta päätti osallistua kuulemistilaisuuksiin.

Lehtiniemen kalastuskunta pidättyy vielä liittymästä Suolijärvien yhtenäislupa-alueeseen, mutta suhtautuu asiaan periaatteessa myönteisesti. Kalastuskunnan osakkaat kaipaavat vielä tarkempia kokemuksia kirjolohi-istutusten vaikutuksesta lupamyyntiin ennen lopullista päätöstä.

- Viime kesänä kokemuksia ei saatu riittävästi alhaisen vedenpinnan aiheuttaman kalastajakadon vuoksi.

Kalakisaan uusi palkinto

Perinteisessä kalakisassa palkittiin Raimo Särkelä haukisarjassa (6,4 kg), Markku Hyypiö lohisarjassa (3,1 kg) ja Jarkko Määttä siikasarjassa (1,2 kg). Kalakisa järjestetään myös tänä vuonna ja siihen tulee uusi neljäs palkinto. Se arvotaan kaikkien kalakisaan osallistuneiden kesken.

- Muistakaapa osallistua kisaan. Huhujen mukaan isoja kaloja kyllä saadaan, mutta punnitukseen niitä viedään vähän. Toivottavasti uusi palkinto tuo kalakisaan uutta puhtia.

Kalastuskunnan viehelupia voi lunastaa suoraan nettisivuilta http://posio.eu/lehtiniemi/index.php/kalastuskunta

Lisäksi lupia myyvät SEO Posio ja Väinö Laine. Meneillään on lupakauden 2017-2019 viimeinen vuosi. Lupien hinnat säilyvät siis ennallaan.

Johtokuntaan valittiin Reima Revonmäki, Arto Kylmäniemi, Markku Hyypiö, Paavo Mursu ja Jarkko Määttä. Kalastuskunnan esimiehenä jatkaa Keimo Lehtiniemi. Kalastuskunnan tilinpäätös vuodelta 2018 oli 1365 euroa ylijäämäinen. Vuosikokoukseen osallistui 12 osakasta.

Yhdistymisselvitystä jatketaan

Kalastuskunnan ja jakokunnan yhdistymistä käsiteltiin jakokunnan vuosikokouksessa. Asia jätettiin kuitenkin pöydälle, koska jakokunnan juridinen asema ja omistajien tarkka määrä on epäselvä. Vuosikokouksessa päätettiin hankkia asiasta lisää tietoa tulevia päätöksiä varten. Jakokunnan perustamisesta jotain tietäviä kehotetaan olemaan yhteydessä kalastuskunnan johtokunnan jäseniin.