TIEDOTE 3.11.2019

Suolijärven KHS liikkeelle

Suolijärven kalatalousalueen käyttö- ja hoitosuunnitelman (KHS) laadinta on käynnistynyt. Työ pantiin liikkeelle Posiolla järjestetyssä yleisölle avoimessa suunnittelutilaisuudessa.

Himmerkiin oli kutsuttu laajasti kalatalousalueen jäseniä ja kalastuksesta kiinnostuneita. Osanottajia oli alun toistakymmentä. Parin tunnin työpajatyöskentelyn jälkeen työryhmissä syntyi noin sata huomiota jatkokäsittelyä varten. Työpajassa listattiin Suolijärvien vahvuuksia, heikkouksia, uhkia ja mahdollisuuksia perinteisen nelikenttätyökalun, SWOT:n avulla.

Kalatalousalue on jo hyväksynyt alkusyksystä toimintaa ohjaamaan pitemmän aikavälin toimintasuunnitelman. Visiossa keskeisiksi tavoitteiksi ja alueen vetovoimatekijöiksi on kirjattu esimerkiksi puhtaat vedet, terveet kalakannat, säännöstelyhaittojen minimointi, virkistyskalastuksen ja kaupallisen kalastuksen kestävä yhteensovittaminen sekä vastuullisen kalastuksen periaatteiden noudattaminen.

Seuraavaksi työpajatyöskentelyn annista tehdään yhteenveto kalatalousalueen hallitukselle. KHS etenee hallituksen jatkokäsittelyyn marraskuun lopulla. Hallitus määrittelee tuolloin tavoitteet tarkemmin. Joulukuussa valmistelutyötä jatkaa tehtävään palkattava suunnittelija hallituksen ohjeistuksen pohjalta.

Osakaskunnille pyritään saamaan alustava KHS-luonnos kevään aikana. Vesialueiden omistajien vuosikokoukset ovat pääosin maaliskuussa.

Lopulliset päätökset KHS:n sisällöstä tehdään kalatalousalueen yleiskokouksessa ensi syksynä. KHS on lähetettävä Lapin ELY-keskukselle vahvistettavaksi vuoden 2020 loppuun mennessä. KHS otetaan käyttöön 2021 alussa.

Käyttö- ja hoitosuunnitelma määrittelee kalvesien käytön ja hoidon tavoitteet pitkälle tulevaisuuteen.

Kuva: Petteri Rahkola (vas), Vesa Ruokamo, Voitto Kivelä ja Markku Välimaa pohtivat omassa työryhmässään.