TIEDOTE 24.6.2020

Kirjolohet saapuivat – paino 1,3 kiloa

kirjolohet2020b.JPG

Tämän kesän velvoiteistutukset ovat alkaneet Lehtiniemen kalastuskunnan vesillä Ylä-Suolijärvellä. Ensimmäisenä järveen ehtivät kirjolohet.

- Virkeitä näyttävät olevan. Painoa kaloilla on 1,260 kiloa, vahvisti tuotantojohtaja Mika Pylväs Voimalohi Oy:stä seuratessaan istutuksia Lehtiniemessä.

Kirjolohet ovat osa PVO Vesivoimalle vesien säännöstelystä määrättyä kalanhoitovelvoitetta. Lehtiniemen kalastuskunta korvaa vuosina 2017-2021 puolet aiemmasta siikaistutusvelvoitteesta kirjolohilla.

Tänä vuonna kirjolohia istutettiin Autioselälle, Liittoselälle, Kenttäselälle ja Ahmaselälle. Kaikki istukkaat lähtivät tankkiauton putken päästä reipasta vauhtia kohti uusia seikkailuja.

Kirjolohia istutettiin velvoitesuunnitelman mukaan 637 kiloa. Kun kalojen paino oli 1,260 kiloa, niin Suolijärveen pulahti kaikkiaan aika tarkalleen 500 kirjolohta.

- Istukkaat tulivat tällä kertaa Hossan kalanviljelylaitokselta Suomussalmelta. Niiden tuotannosta vastaa Kalankasvatus Vääräniemi Oy, Mika Pylväs kertoo.

Kalastuskunta toivoo, että kalastajat raportoivat kirjolohisaaliista mahdollisimman tarkasti. Tieto on erittäin tärkeä päätettäessä seuraavan istutuskauden velvoitekaloista. Lapin ELY-keskus on vahvistanut nykyisen suunnitelman vuoden 2021 loppuun saakka. Kirjolohien istutus on viisi vuotta kokeiluluonteista, ja siksi kaikki palaute on äärimmäisen tärkeää.

Saalisraportteja voi lähettää esimerkiksi puheenjohtajalle tai johtokunnan jäsenille. Yhteystiedot löytyvät näiltä sivuilta. Palautetta voi antaa myös sivulla olevan Palaute -lomakkeen kautta.

Lehtiniemen kalastuskunta on päättänyt, että ensimmäisen viisivuotiskauden aikana kirjolohelle ei aseteta minkäänlaisia pyyntirajoituksia.