Tiedote 23.8.2021

Muikkua heikosti, siika kasvanut

urpon_siiat.jpeg

Kesän paras siikasaalis oli komea. Kuva: Urpo Ranta-Ylitalo.

Kesän 2021 saalistiedot kertovat, että kirjolohia on tarttunut mukavasti kalastajien pyydyksiin Lehtiniemen osakaskunnan vesillä. Joukossa on ollut muutamia 1,6 kiloisia, joten ne ovat talvehtineet vähintään yhden talven uudessa kotijärvessä, ja kasvaneet lähes puoli kiloa istutuksen jälkeen.

Myös taimenia on vieheisiin tarttunut, mutta tiedossa oleva saalis painottuu tänä kesänä enemmän kirjolohiin.

Ahvenkanta on vahvistunut Yli-Suolijärvessä selvästi. Samalla ahventen koko on kasvanut merkittävästi. Ahvenia on tullut erittäin hyvin saaliiksi kaikilla kalastustavoilla verkoilla, vieheillä, jigeillä, katiskoilla ja virvelillä, perinteistä mato-onkea unohtamatta.

Ahven on selvästi hyötynyt sekä ilmastonmuutoksen tuomista väreistä että pienen muikun runsaudesta. Lähes poikkeuksetta isommilla ahvenilla on pikkumuikkua mahassa.

Muikkukanta onkin surkea jo toista kesää peräkkäin. Moni kalastaja on jättänyt pyydykset kokonaan naulaan. Muikku ei nyt jostakin syystä kasva.

- Kovasti kaivattaisiin kalastajilta sekä saalistietoja muikusta että arvioita siitä mistä taantuma johtuu. Onko kysymys muikulle tyypillisestä ja luontaisesta kannanvaihtelusta vai jostakin muusta.

- Yhdeksi syyksi on arvioitu kesän 2020 hankalaa kevättä, jolloin planktonia ei ollut muikulle ruuaksi asti, osakaskunnan esimies Keimo Lehtiniemi pohtii.

Siikakannan vahvistuminen on sen sijaan hyvä uutinen. Kalastajilta on tullut tietoja, että siikaa on tullut pitkin kesää.

- Määrät eivät ole isoja vieläkään, mutta kun lähtötaso on ollut monta vuotta surkea, niin nämäkin kalat innostavat pyytäjiä. On myös huomattu, että siian keskikoko on kasvanut eikä puoli kiloinen siika ole enää kovinkaan harvinainen.

Haukimadon esiintymisestä ei ole nyt saatavilla uutta tutkimustietoa. Kalastajilta tulleet havainnot eivät anna ainakaan toistaiseksi syytä huoleen, että haukimato olisi yleistynyt. Sitä esiintyy luontaisesti lähes kaikissa vesissä.

Lehtiniemen osakaskunta istuttaa vielä tänä ja ensi vuonna 1-kesäistä siikaa noin 28 000 kappaletta vuodessa osana järven velvoiteistutusohjelmaa. Uusi suunnitelmakausi piti alkaa jo 2022, mutta koronan vuoksi valmistelu hidastui.

- Olemme sopineet ELY:n kanssa nykyisten 5-vuotissuunnitelmien jatkosta vuodella vuoden 2022 loppuun saakka. Neuvottelut osakaskuntien kanssa vuosien 2023-2027 suunnitelmien sisällöstä on tarkoitus käynnistää loppuvuodesta koronatilanteesta riippuen, kertoo ympäristösiantuntija Jyrki Salo PVO-Vesivoima Oy:stä.

Lehtiniemen osakaskunta tullee esittämään muutamia muutoksia nykyiseen istutusohjelmaan.

- Siikakannan parantuminen on istutusten suunnitteluun liittyen tärkeä tieto. Kalastajat tuntuvat haluavan lisäksi, että taimenistutuksissa palataan 4-kesäisiin istukkaisiin, Lehtiniemi kertoo.